De evenaar - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Marieke Jong - WaarBenJij.nu De evenaar - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Marieke Jong - WaarBenJij.nu

De evenaar

Door: mariiekedejong

Blijf op de hoogte en volg Marieke

05 Juli 2010 | Oeganda, Mukono

Hallo allemaal,

Week 2 zit er inmiddels ruim op. Time flies…

Wat is Uganda toch een mooi land, het is echt een prachtige omgeving hier!
Aan de beesten ben ik inmiddels redelijk gewend (op insecten na). Van salamanders in het huisje kijken we niet meer gek op en ook komen we op het terrein regelmatig apen tegen. Een paar dagen geleden is er zelfs nog een slang (cobra) in een van de huisjes hier aangetroffen!

Verder krijgen we steeds meer cultuurverschillen te zien. Zo moet je hier als je naar het dorp gaat het liefst een rok aan, maar in elj geval iets tot over je knieën. Voor de ugandezen is het zien van knieën namelijk zowat gelijk aan het zien van borsten. Verder draagt bijna elke vrouw hier een pruik of is het haar ingevlochten.
Ook zijn de meeste mensen hier heel arm. Veel mensen wonen in kleine, verrotte huisjes en op straat kom je gehandicapten en kinderen tegen die aan het bedelen zijn. Deze mensen worden hier vaak gedropt en ’s avonds weer opgehaald.
De werkinstelling van de Ugandezen is ook heel anders. Het zullen nooit goede zakenlui worden, vrees ik zo. Ze komen wanneer ze zin hebben en als het werk niet meer bevalt komen ze gewoon de volgende dag niet meer opdagen. Als je een afspraak hebt gemaakt met een ugandees, moet je er niet gek van opkijken als er niemand komt opdagen, met bijvoorbeeld als reden dat het regent. Vervolgens komt diegene pas na drie nieuwe afspraken eens langs.

En nog even wat we hier allemaal doen..

Dinsdag voelde ik me niet lekker dus ben ik thuisgebleven.
Woensdag heb ik onder andere met Pieter (4 jaar) en Irene (7 jaar) gewerkt; beiden hebben ze extra aandacht nodig op verschillende gebieden. Pieter moet bijvoorbeeld uitgedaagd worden tot meer praten en samen hebben we memorie gespeeld, puzzels gemaakt en boekjes gelezen. Bij Irene oefenen we met rekenen. ’s Middags heb ik niet gewerkt, aangezien ik nog niet helemaal fit was.

Donderdag heb ik bij de topklas op school meegelopen, wat ik vanaf nu elke dinsdag en donderdag doen. De topklas is de hoogste groep van de kleuterschool en de leeftijd van de kinderen in tussen de 5 en 10 jaar. Dit leeftijdsverschil komt omdat sommige kinderen pas naar school mogen of kunnen als ze wat ouder zijn. Sommige kinderen moeten hiervoor zelfs 2 uur lopen! Het blijft trouwens interessant om al de verschillen in het onderwijs tussen Nederland en hier te zien.

Vrijdag heb ik bij de baby’s geholpen, in de keuken en bij de oudere kids die uit school kwamen. ’s Middags hebben we uiteraard nog voetbal gekeken. Martin dacht dat Nederland wel zou verliezen en daar hebben we een weddenschap van 3 dagen afwas opgezet. En zo zie je maar weer, blijf altijd trouw aan ons landje, anders sta je gewoon 3 dagen borden af te soppen.

Het weekend hebben we op de evenaar gestaan, waarvoor we zo’n 3 uur moesten rijden. Ze waren met de weg bezig wat de toch al stoffige wegen nóg stoffiger maakten en wij zelfs in de auto af en toe naar adem zaten te happen. Als er een auto langs kwam, zag je ook even niks anders dan een oranje stofwolk. Eenmaal aangekomen, stond er een monument en was er een lijn getrokken waar de evenaar exact zou lopen. Ook zijn we nog wat dingen te weten gekomen: zo zou je op de evenaar 3% lichter zijn dan op de Noord- en Zuidpool. Op 21 maart en 21 september om 12.00u heb je hier geen schaduw, omdat de zon dan precies boven je staat. En het laatste hebben we zelf gecheckt. Er stonden 3 trechters: één op de lijn waar de evenaar loopt, één aan de linkerkant van de lijn en één aan de rechterkant. In de trechters werd water gegooid en een bloemetje. Op de zuidelijke kant draaide het bloemetje rechtsom het gat in, op de noordelijke kant linksom en midden op de lijn ging het bloemetje recht naar beneden. Heel apart! Ze hebben wel uitgelegd hoe dit kwam, maar dat was te ingewikkeld on te onthouden.

Verder heb ik nog met Renske en Zefanja een heerlijke bananenpannenkoek gegeten in een fijn restaurant in Kampala.

Omdat we hier zo dicht bij de evenaar zitten, is het ook elke dag om 19.00u al donker. Dat is best wel vervelend, zeker omdat de stroom ook nog is regelmatig uitvalt. Ook de waterdruk valt hier trouwens weleens weg en dan zit je gewoon een tijdje zonder water.

Verder is er deze week een nieuwe meid bij ons in het huisje gekomen: Evelien. Ze is namelijk 2 weken langer gebleven dan gepland, maar ze moest in haar huis plaatsmaken voor andere nieuwe vrijwilligers.

Gister is er ook nog een nieuw kind bijgekomen. Piet, de eigenaar van Noah’s Ark, werd gebeld of er een meisje kon worden opgehaald bij het politiebureau. De moeder van dit meisje had aan (een onbekend) iemand gevraagd of ze even een uurtje wilde oppassen, maar na anderhalve dag was ze nog niet teruggekomen en is de vrouw naar het politiebureau gegaan. Dit gebeurt hier dus regelmatig. Niemand weet iets over het meisje. Ze hebben haar hier Dorothy genoemd en geschat dat ze een jaar oud is. Haar geboortedatum hebben ze daarom maar op een jaar geleden gezet.

Groetjes, Marieke

• 06 Juli 2010 - 15:47

Henriette:

heej meis,

Leuk dat je het zo naar je zin hebt.
    Alle taken die je mag doen, lijken me echt super!
    Veel plezier!

Xx

• 06 Juli 2010 - 16:33

Marije:

Ha Mariek,

Haha prachtig al die kindertjes op de wc.. Je vermaakt je er prima zo te lezen/zien. Mooi man, wat een indrukken allemaal he!
    En wed vanavond gewoon weer lekker op NL, scheelt je misschien weer drie dagen afwassen ;-)

Enjoy!

Liefsx

• 06 Juli 2010 - 19:37

Herma:

Lieve Mariek,

Daar was je weer met je blog, gweldig om te lezen!! Wat zal jij elke avond moe zijn, zoveel belevenissen!

Hee, gaat het nu weer helemaal goed, omdat je beetje ziekjes was??! I HOPE SO!

En hoe gaat de taal, lukt dat al een beetje?

Wat een super foto's weer.. K vind het leuk dat je je weekprogr. een beetje weergeeft, zo krijg ik echt een beetje een beeld wat je daar ammel doet!

Kmis de afspraakjes op de zaterdagen wel hoorz, en de contacten tussen door!! Maar ik zou zo zeggen, gniet er maar van! Voordat je het weet sta je alweer in NL!

Meis: GENIET, DOE VOORZICHTIG en een héééle dikke kus van mij!(L)

• 07 Juli 2010 - 08:05

Jos:

Super meid!

Woorden schieten me eigenlijk te kort!

• 07 Juli 2010 - 21:01

Rosanne:

wouwiw,weer een super verhaal!`
    ik herken echt zo veel met sri lanka over het slome lopen en het bedelen,ik vind het keer op keer echt super leuk om je verhaal weer te lezen en ben echt super blij dat je het zo naar je zin heb!die foto's zijn echt geweldig vooral die kindjes op de wc hahah.
    echt nog heel veel plezier dat je nog heel veel leuke ervaringen mag hebben!
    Dikke kus

• 10 Juli 2010 - 19:17

Alida:

Jeetje Mariek, geweldig om alles te lezen! Klinkt alsof je het over het algemeen goed naar je zin hebt!! Wish I was there! Erg gaaf allemaal!
    Enjoy!
    Ben benieuwd naar je volgende verhaal! :)

Kus!