Een vreemde cultuur - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Marieke Jong - WaarBenJij.nu Een vreemde cultuur - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Marieke Jong - WaarBenJij.nu

Een vreemde cultuur

Door: Marieke de Jong

Blijf op de hoogte en volg Marieke

29 Juli 2010 | Oeganda, Mukono

Hallo allemaal,

We blijven ons verbazen over de cultuurverschillen die we te zien/ horen krijgen.

Zo werken hier veel ugandezen op het terrein. Het zijn vooral de vrouwen die het zware werk doen, zoals hakken, graven en sjouwen. Kleine kinderen binden ze tijdens het werken gewoon op de rug. Mannen doen hier in Uganda niet veel meer dan thuis zitten, spelletjes spelen en bier drinken.
Verder kregen we te horen dat als iemand sterft, deze vaak dezelfde dag nog wordt begraven. Als je laat op de middag sterft, is het de volgende dag. Op deze dag mag je als nabestaande verdriet tonen, maar de dag daarna gaat het leven weer gewoon door en mag je niet meer rouwen om de overledene. Als je één kind van een tweeling bent verloren, hoef je al helemaal geen verdriet te hebben, want je hebt er toch nog één?! En dit zijn nog maar twee voorbeelden van de zovelen. Het is heel interessant al die cultuurverschillen, maar het blijft ook wel erg gek.

Woensdag en vrijdag was er een sportdag voor de kids van de school; op woensdag was het voor de jongste en vrijdag voor de oudste kinderen. Hierbij heb ik geholpen bij het verspringen. Alle kinderen waren enthousiast en vonden de spellen erg leuk.

Het weekend ben ik met Martin, Hannie en Stefan (vrijwilligers die hier ook op het terrein zitten) naar de Ssese eilanden geweest. Dit zijn eilanden in het Victoriameer. We vertrokken om 8.00 uur met de Boda, daarna moesten we nog met de matatu busjes, om vervolgens de boot te pakken en om half 6 eindelijk eens aan te komen. We hebben eerst maar eens een slaapplek geregeld om te overnachten. Ze vertelden ons dat er warme douches waren en daar hadden we ons dan ook op verheugd. Dat wers helaas een grote flop, gezien er slechts 2 druppels water uit de kraan kwam. En met de warme douche bleek de jerrycan met heet water te worden bedoeld, die voor de deur werd gezet. Daarna maar eens bij deze zelfde toko eten besteld, waar we 2,5 uur op moesten wachten!

De volgende dag hebben we scooters gehuurd waarmee we een groot deel van het eiland hebben gezien. De scooter waren echter zo gammel dat ze in Nederland al op de sloop hadden gelegen. Het stuur trok naar links, hij viel regelmatig uit en startte bijna niet, de banden waren onwijs versleten en dan denk je alles gehad te hebben, niet dus, we kregen ook nog een lekke band!
Eenmaal weer terug namen we de gok om weer in hetzelfde restaurant als gister te gaan eten. In de ochtend had het personeel namelijk hun excuses aangeboden voor het lange wachten en ze beloofden ons, als we deze avond weer hier zouden eten, dat het sneller zou gaan. Aangezien dit de enige plek was waar je redelijk fatsoenlijk kon eten hebben we de gok gewaagd. Nou sneller was het inderdaad… we hoefden deze ronde maar 2,15 uur te wachten.
Ondanks dat niet alles vlekkeloos verliep, was het al met al toch een hele geslaagde dag!

De volgende dag moesten we om 8.oo uur weer met de boot terug. In Entebbe aangekomen zijn we naar de beroemde en prachtige Botanische tuinen geweest. Hier zagen we veel bijzondere bloemen, planten en bomen. Zo hebben we de kaneelboom, rubberboom, chocoladeboom en de papierboom gezien. Ook hebben we het deel gezien waar de film Tarzan is opgenomen. We hebben zelfs nog aan de lianen gezwaaid.

Groetjes, Marieke

• 02 Augustus 2010 - 18:26

Jacodien:

Marieke!!!!!!!!!!!!

Wat gaaf om je verhalen mee te kunnen lezen (via Hermzz)

Wat maak je daar bijzondere dingen mee. Ik vind het ook leuk om je foto's te zien.

Nou een heel mooie tijd nog eventjes!

Liefssssss Jaccc

p.s hoe ist met appelgebak?????;)

• 02 Augustus 2010 - 19:49

Rosanne:

heej tarzan(@je foto)
    hoe gaat het nou??
    wauw weer heftige leuke verhalen om te kunnen lezen!
    ik kan niet begrijpen dat de tijd zo snel gegaan is!woow,echt weer super leuk die foto's, ben zo benieuwd naar de verhalen als je terug komt,
    al een leuke donkere man tegen gekomen??:P
    heel veel plezier,
    kus

• 03 Augustus 2010 - 11:14

Hendrin@:

Haaii Mariek!

Wat geweldig leuk en grappig kun jij schrijven zeg..
    Ik moet elke keer tussendoor eventjes lachen om je schrijfstyle;)

Veel plezier nog de komende 3 weekjes, Toch??

Enne, we zien je snel terug!

Liefs, Hendrina:)

• 04 Augustus 2010 - 04:57

Jos:

Meid! Geweldig weer!!!

• 05 Augustus 2010 - 17:06

Miranda:

Ha lieverd!!
    Wat een gave verhalen weer zeg!!
    Ben blij als je weer in Nederland ben want dan zeten we even alles op alles om af te spreken!!
    Ik heb eigenlijk niet echt wat te vertellen, maar ik wilde je toch even laten weten dat ik heel veel aan je denk!!
    Tot snel lieve sgat!!
    xx