Een Pad Thai voor mij - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Marieke Jong - WaarBenJij.nu Een Pad Thai voor mij - Reisverslag uit Krabi, Thailand van Marieke Jong - WaarBenJij.nu

Een Pad Thai voor mij

Blijf op de hoogte en volg Marieke

27 Augustus 2017 | Thailand, Krabi

Chiang Mai... een levendig stadje waar ik mijn cooking skills heb verbeterd! Ja heus, ik ben naar een kookschool geweest en zou jullie -in theorie- bij thuiskomst kunnen voorzien van een échte Thaise maaltijd. We begonnen op de markt met uitleg over de gebruikte kruiden en groenten en gingen daarna onder begeleiding aan de bak. Nadat we 5 gangen hadden gemaakt én opgegeten, kon ik mij alleen nog maar rollend verplaatsen.

Dan over eten gesproken... Er werd al geïnformeerd naar de maaltijden hier en tot mijn eigen verbazing bevalt het Thaise eten me uitstekend! In grote tegenstelling tot mijn eerdere Azië-ervaring, waarbij ik meestal bij de Mac of pizzeria zat (niks mis mee toch, Roos?), geef ik hier de flinke voorkeur aan het lokale eten (heeft dit met volwassenheid te maken?)
Mijn favoriete maaltje is de bami-achtige 'Pad Thai', wat ik gerust twee keer per dag eet (ok, dat was eenmalig, maar klonk wel cool).
Het eten is erg goedkoop en zo kost de Pad Thai gemiddeld een euro op straat en in een restaurant 2-3 euro. Je krijgt er stokjes bij of een vork en lepel, wat best onhandig eet met al die lange slierten.
Overal op straat zijn kleine eetkraampjes te vinden. Dat komt omdat ongeveer de helft van de bevolking thuis geen keuken heeft, maar ook elke dag 'uit eten' gaat.
Wel moet je wat inleveren op de hygiëne en mijn halve smetvrees-instelling heeft het hier dan ook geregeld zwaar te verduren.
Zo bestelde ik laatst een Pad Thai en terwijl mijn eten werd bereid, zat het hulpje van de foodkraam half achter/naast het kraampje zijn nagels te knippen. Iel!
En ook nog best grappig omtrent eten: pas moest degene waar ik mee at, betalen voor een papieren servet!

Tevens heb ik hier de nightmarket bezocht, wat niet zo spectaculair is, maar wel wat daarop te vinden was! Zo had ik 's middags van een backpacker te horen gekregen dat ze hier krokodillenvlees(!) zouden verkopen en daar moest ik, als ramptoerist, het fijne van weten. En ja hoor, na een hele speurtocht botste ik, bij wijze van spreken, bijna tegen 3 echte krokodillenkoppen aan! Daarnaast lagen de stokjes met het taaie vlees te koop (check foto).

Uiteraard vervolgen we ook nog de bijna dagelijkse route naar de slachtba... uuh massagesalon voor de soms pijnlijke streken die ze met je uithalen. In deze stad bezocht ik een salon waar ex-gedetineerden werkten. Ondanks het gevaar happend naar lucht in een wurgpositie te eindigen en bestolen te worden van alles wat mij lief was, vond ik het een goed idee hun werk te 'sponsoren' (ook al was het meer eigenbelang dan sponsorwerk). Bij een andere 'salon' hier, belandde ik half in de woonkamer, wat natuurlijk niet echt een succes was. Ondertussen zat de beste vrouw tv te kijken en met haar housebuddy's te kletsen, behoorlijk awkward! Bij de derde kwam er een kudde chinezen in de salon, die binnen het uur net zoveel herrie produceerden als een hele klas kinderen bij elkaar die op schoolreisje gaan.

Vrijdag heb ik de eerder bedachte plannen wat omgegooid en ben ik in twee kleine uurtjes van het zuiden naar het noorden gevlogen. Zodoende ben ik in Krabi beland.
Hier had ik het voornemen ernstig weinig uit te gaan vreten en vooral veel zon en strand te gaan pakken.
Wederom had ik mij niet echt verdiept in de weersvoorspellingen, stom!!! Het bleek deze dagen dikke bewolking te zijn, afgewisseld met... jawel...veel regen.


Heerlijk zeg, zulke stranddagen. Ik ben dus zaterdag na mijn verlate ontbijt flink in het restaurant blijven plakken. Aan het einde van de middag moest en zou ik toch nog even, ondanks de zware bewolking een uurtje op het strand liggen. Gewoon een principekwestie.

Vandaag (zondag) heb ik een Engelstalige kerk bezocht. Van te voren had ik niet gedacht die hier in Thailand tegen te komen, waar 95% van de bevolking Boeddhistisch is. Wat een mooie ervaring om een dienst mee te maken met Thaise 'broers en zussen'! Daarna werd er met z'n allen gegeten en mocht ik ook aanschuiven.

Omdat ik helaas uit mijn hostel werd gebonjourd (volgeboekt), hop ik zometeen maar naar het eiland Koh Lanta, waar ik de komende dagen ga chillen in the rain!

That's it for now. X


  • 27 Augustus 2017 - 11:48

    Alida:

    Leukerd! Wie had gedacht dat jij nog ooit dat eten lekker zou vinden! En dat ook nog eens zelf maakt! Ik kijk alweer uit naar je volgende belevenissen! Xx

  • 27 Augustus 2017 - 13:06

    Rosanne:

    Ik kan niet anders zeggen dan: ik ben trots op je!! Mischien heeft het idd met volwassenheid te maken, maar wat super goed dat jij je echt mengt in de cultuur en plaatselijke gerechten.(hadden we idd in Indo ook moeten doen) Ben benieuwd naar je kookkunsten:) super leuke foto's en zo gaaf dat je daar naar de kerk geweest bent! Have fun. Xxx

  • 27 Augustus 2017 - 18:26

    Pa:

    och maar ja, och maar ja, wat kan je als Pa toch een geluk hebben met je dochter! Iedere week op woensdag kook ze voor de hele vamieleje en je eet je vingers er bij op. Nu lees dat je een kookcursus taaiwaneesehapjesklaarmaken hebt gevolgd, kan nie wachten dot je thuis bent, veruuukeeluek.

    Pa

  • 28 Augustus 2017 - 21:26

    Herma:

    Heerlijk weer van je belevenissen te lezen!!
    Hoop alleen wel voor je dat het weer toch wat beter wordt!

    Meiss, geniet er nog maar ff heel hard van, voor je t weet ist alweer voorbij. Één voordeel; als het zo blijft kom je in een zonovergoten Nederland

  • 28 Augustus 2017 - 21:27

    Herma:

    Liefsie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Thailand, Krabi

Thailand 2017

Mijn eerste echte solo-reis van ruim drie weken.

Recente Reisverslagen:

04 September 2017

Goodbye my love

27 Augustus 2017

Een Pad Thai voor mij

22 Augustus 2017

Tempelhoppen

17 Augustus 2017

Let's go (solo)!
Marieke

Actief sinds 12 Juni 2010
Verslag gelezen: 377
Totaal aantal bezoekers 47622

Voorgaande reizen:

18 Juli 2022 - 18 Augustus 2022

Mexico 2022

03 Augustus 2018 - 25 Augustus 2018

India 2018

14 Augustus 2017 - 06 September 2017

Thailand 2017

25 Juli 2016 - 18 Augustus 2016

Peru 2016

01 Oktober 2014 - 14 November 2014

Nieuw-Zeeland 2014

15 Juli 2012 - 21 Augustus 2012

Indonesië 2012

18 Juni 2010 - 19 Augustus 2010

Uganda 2010

Landen bezocht: