Backpacken 2.0 - Reisverslag uit Solim, India van Marieke Jong - WaarBenJij.nu Backpacken 2.0 - Reisverslag uit Solim, India van Marieke Jong - WaarBenJij.nu

Backpacken 2.0

Blijf op de hoogte en volg Marieke

17 Augustus 2018 | India, Solim

Yes, we zijn inmiddels toch echt wel ingeburgerd! We waarderen het kleurrijke straatbeeld, de mensen en toch ook wel het eten (al eten we nog steeds veel supermarktmeuk). We begrijpen de tuktuk-spelletjes, kijken niet meer vreemd op van al dat gestaar en gefotografeer, laten ons nauwelijks nog flessen en vragen of ze het eten NIET spicy maken en er GEEN peper in willen stoppen. We kennen al drie woorden Hindi, slepen overal een rol wc-papier mee naartoe en steken soms nog eerder de bizar chaotische straat over dan de Indiërs zelf.

Dat laatste kan wellicht ook met onnozelheid te maken hebben.

Dan nu over naar de orde van de dag.

De afgelopen dagen hebben we eigenlijk vrij weinig uitgespookt en dat kwam zo....

Na Jaipur zouden we weer naar een volgende stad gaan, maar die plannen hebben we omgegooid, daar we hierover slechte recensies van andere reizigers te horen kregen. Daarnaast waren we de steden gewoon zat en hadden we behoefte aan natuur, stilte [e-38] chillen (we worden echt oud).

Dat bracht ons op het idee om eerder dan verwacht een ticket te boeken naar de deelstaat Goa, het zuiden van India.

Nu hoor ik je denken: voor natuur [e-38] chillen kun je ook naar Frankrijk...

DAT WETEN WE.

En ja, dat vinden we zelf ook een tikkie zonde...

En nop, dit valt ook niet meer onder de noemer ‘BACKPACKEN’.

Maar so be it.

Wij volgden ons hartje en vlogen lekker naar het zuiden.

Nu eenmaal hier, hoppen we een beetje van hostel naar hostel, ondertussen steeds een stukje verder opschuivend naar het noorden van Goa.

We zijn inmiddels ook een raft-avontuur rijker, wat een super toffe nieuwe ervaring was. Al kleddernat van de stromende regen, zaten we met onze peddel op een rubberbootje de stroming en golven te trotseren. Dat klinkt overigens wel spannender dan dat het was. Helaas geen foto’s als bewijs, want dit zou in het natuurgebied niet mogen (sure, ze wilden dat we hun foto’s kochten, doei).

Op het einde mocht er nog gezwommen worden in het meer, maar dapper alswij zijn, waren we toch wat bangig voor krokodillen en waterspinnen. Het werd er niet beter op toen de eerste held van de groep in het water dook en er vervolgens een 20 cm grote vis boven op haar hoofd sprong. Serieus!

Na een x-aantal keer aandringen van onze lollige kapitein hebben we uiteindelijk toch, ondanks het grote gevaar te worden opgevreten, een jump in het water gemaakt.

Ook hebben we verschillende keren een scooter gehuurd, wat we ontzettend leuk en chill vinden. Echter was ik zo handig om wel mijn internationale rijbewijs mee te nemen, maar niet mijn Nederlands variant. Wat dus zeker wél verplicht is. Loretta vroeg al, wellicht terecht: ‘Heb je dan niet geleerd van Nieuw-Zeeland?’

Uuh, nee. Ik ben soms wat langzamer van begrip.

In NZ mocht ik de eerste 1,5 week dus geen camper rijden en moest m’n rijbewijs nog vanuit NL op de post worden gedaan.

Dat geintje zou mij hier niet overkomen; dan maar rijden zonder compleet pakket. Gelukkig kwam mijn reismattie een paar minuten later erachter dat ze h’m zelf ook was vergeten. Altijd leuker, die gedeelde smart.

Bij ons eerste beste scooterritje werden we natuurlijk aangehouden door jawel, maneer de agent. Laten ze hier nu ook nog eens behoorlijk corrupt zijn, dus ik was vooral erg benieuwd naar wat ons te wachten stond en hoeveel dit geintje zou gaan kosten. Uiteraard deden we net alsof we van niks wisten en gaven we alleen het wél bij ons hebbende boekje. En... tot onze zeer grote verbazing (en vreugde) mochten we gewoon door!!!

Hoe fijn is dat.

Hier in Goa is het gelukkig een heeeeel stuk rustiger in het verkeer dan in de eerdere steden, dus zelf rijden is hier no problem. Echter is het natuurlijk wel zo aardig als je je als buitenlander aanpast aan de Indiase gebruiken en manieren. We halen dus zowel links als rechts in en we nemen gewoon voorrang, want krijgen ga je het niet.

Ook toeteren we er net als de Indiërs vrolijk op los en om de klipklap laten we horen dat we eraan komen.

Onderstaand filmpje geeft nog even een mooi beeld van het verkeer in Delhi.

Uiteraard zijn we voorzichtig, want zoals overal in Azië, rijden ze hier wel als gekken. We hebben al een scooter gezien die onderuit ging, de spiegel van onze taxi is geramd en een trekker en auto zaten met hun wielen in elkaar vast.

Een zebrapad hebben ze hier wel, maar ligt er voor de sier. Net als gordels en regelmatig het stoplicht overigens.

Het scooteren heeft overigens ook wel iets weg van het spelletje Mario Kart, waarbij de obstakels die je moet ontwijken de honden, heilige koeien en kuilen in de weg zijn.

Minder grappig is wel dat we hier tijdens de moesson zitten, oftewel het regenseizoen. Zon gaan we hier in het zuiden niet meer zien en een aantal keer per dag schuilen we voor de stromende regen. Dit wisten we van te voren, maar we dachten het risico gewoon te nemen en wel te zien hoe het zou uitpakken. Gelukkig is het niet zo heftig als nog verder in het zuiden van India, daar heeft een aantal dagen geleden de aanhoudende moessonregens al 37 mensen het leven gekost!

Tussendoor plannen we ook nog met enige regelmaat een massage. Gewoon omdat het kan en we de economie hier graag steunen.

Gisteren zijn we, lang leve de moesson, kledder kledder nat geregend. Daar zaten we dan op ons scootertje, soppend in onze schoentjes en alles wat we aanhadden he-le-maal doorweekt. Echter hadden we nog boodschappen nodig en zijn we dus zeiknat in allerlei winkels binnen gesopt, uuh gestapt, en hebben we zelfs nog in een restaurantje gegeten.

Eenmaal weer thuis zou je denken: lekker douchen [e-38] droge kleren aan, maar die vlieger ging niet helemaal op. ‘s Ochtends had ik namelijk net ál mijn kleding (inclusief ondergoed enzo) gewassen en dat hing dus nog lekker nat aan de waslijn. Dat was wellicht niet heel handig (understatement).

Oftewel: we vermaken ons nog zeker, al heeft het backpacken wel een ander tintje gekregen.

• 17 Augustus 2018 - 20:14

Rosanne:

Wat onwijs goed om te horen dat jullie "ingeburgerd" zijn. Dat zal een hoop stress schelen;) ik kan me het nog goed herinneren dat je went aan de geur, de zwerfhonden,en de starende mannen. Misschien even vragen aan je familie of ze dit in je kamer even kunnen nabouwen zodat je langzaam aan kan afbouwen;) minder backpacken en meer rust. Ik begrijp het helemaal hoor. Op een gegeven moment is het genoeg geweest, dus de volgende keer wordt het gewoon frankrijk? Of wen georganiseerde reis?:) geniet meis. Xx

• 18 Augustus 2018 - 07:28

Coen:

Heey Mariek, wat een mooie avonduren allemaal:) groot gelijk dat jullie nu gaan chillen in de natuur. Ik zou helemaal gek worden in zo’n stad als ik jullie verhalen lees.. Geniet er van! Coen

• 18 Augustus 2018 - 09:53

Pa:

De reis begint nu echt gevaarlijke trekken te krijgen. Zoooo burgerlijk allemaal.

Wellicht is een weekje Eemhof een optie voor volgend jaar? En daarna een paar dagen Scheveningen met als hoogtepunt ... daggie Madurodam.
    En de knaller .... appelpannenkoeken eten bij Jansen en Tilanus.

Mij bevalt het wel, Pa

• 18 Augustus 2018 - 09:57

Pa:

O ja, nog even dit: hier regent het ook hoor (s’nachts) en overdag is het verrukkelijk.
    Ga je duizenden kilometers reizen en zit je alleen maar met je natte kont op een brommer. Hier kan ik de lol wel van inzien. Waaaaaahaaaaaa.

Opnieuw pa met een dikke ‘smile om hus face’

• 19 Augustus 2018 - 12:05

Rik:

Whhah wat een heerlijk stuk weer,

Zet hem op dames.

Gr.

• 20 Augustus 2018 - 21:59

Herma:

Pfuuu dat verkeer daarooo.. om knetter van te worden! Begrijpen doe ik het helemaal, nu jullie een tandje minder doen!
    Nog een paar dagen.. dus geniet ervan!!!