Bijna wereldkampioen.. - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Marieke Jong - WaarBenJij.nu Bijna wereldkampioen.. - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Marieke Jong - WaarBenJij.nu

Bijna wereldkampioen..

Door: mariiekedejong

Blijf op de hoogte en volg Marieke

14 Juli 2010 | Oeganda, Mukono

De werkzaamheden gaan hier gewoon door en het bevalt nog steeds. Ik merk dat wr steeds meer een band ontstaat met de kinderen en ze beter leer kennen. Elke kind heeft hier wel weer z’n eigen trieste verhaal en kunnen allemaal wel wat extra aandacht gebruiken.

Donderdag hebben Evelien en ik een kostschool in Mukono bezocht. We kregen een rondleiding en werden aan elke klas voorgesteld. Ze zaten hier gemiddeld met 85 kinderen in één klas!! Echt absurd. De meeste kinderen bleven hier slapen, al moesten sommige kinderen wegens ruimtegebrek gewoon thuis slapen. De jongens en de meisjes waren gescheiden, maar voor de rest sliepen ze met zo’n 200 kinderen in één ruimte.

Zaterdag ben ik met een aantal anderen naar Kampala gegaan en hebben we even geshopt. Zondag ben ik naar het kerkje van Noah’s Ark geweest, waar bijna iedereen van het terrein elke zondag heengaat.

In de avond hebben we natuurlijk gekeken naar THE BIG FINAL! Naast dat natuurlijk alle Nederlandse vrijwilligers kwamen kijken, waren ook alle ugandezen die hier werken uitgenodigd, net en de oudste kinderen die mochten meekijken. Groot feestje dus! Renske, Mariska en ik hadden ons gezicht nog mooi gepimpt, maar het mocht helaas niet baten. Jammerrr!

Verder is er weer een nieuw meisje bijgekomen: Jedidja. Ze is ongeveer 4 weken oud en was ondervoed. Haar moeder ging naar de kapper, vroeg hoe duur het was om te knippen, ging het even overleggen met haar vriendinnen die buiten stonden, liet een tas staan waar het kindje dus inzat en kwam niet meer terug :(

Het aantal kinderen blijft maar groeien en daarom zijn ze hier bezig met een nieuwe plan. Zo komen er ‘familie units’, waarvan er al één in gebruik is. Hier zit een vrijwilligersstel in met de 8 oudste jongens van Noah’s Ark. Dit willen ze dus ook gaan doen met de 8 oudste meisjes, zodat er weer wat meer ruimte komt voor de andere kinderen.

Verder hebben jullie misschien wel gehoord dat er zondagavond 2 bommen in Kampala zijn afgegaan tijdens het WK, waarbij er 74 doden zijn gevallen en 70 gewonden. Waarschijnlijk zijn het zelfmoordacties van Somaliërs die boos zijn over de Ugandezen groepen die in hun land zijn. Wij hebben nog ‘geluk’ gehad, aangezien we nog hadden nagedacht om zondagavond in Kampala voetbal te gaan kijken.

Nou dat was het weer voor deze week!

Liefs, Marieke

• 14 Juli 2010 - 19:39

Gerard:

Hallo Marieke,

Wat een ervaring moet dit zijn zeg! Ik had al gehoord van die aanslag... daar ben je dan wel dicht bij zeg! En dan de omstandigheden waarin deze kinderen leven... heftig hoor.

Sterkte en volgens mij geniet je er ook van... gelukkig!

Groeten,

Gerard

• 14 Juli 2010 - 19:50

Alida:

Jeetje, je zit niet stil! Mooi verslag, elke keer weer leuk om te lezen! Geweldige foto's!

Succes & have fun!

XXX

• 14 Juli 2010 - 20:35

Marije:

Meid,

Wat een verhaal weer zeg, je doet wel eerg veel indrukken op zo he, dat zul je niet snel meer vergeten!

Moest gelijk aan jullie denken toen ik hoorde van die aanslag, Gelukkig is het jullie voorbij gegaan!

Haha wat een heerlijke foto's weer met de voetbal en zo aan het spelen met die kids! Geniet er maar lekker van, voor je het weet is het weer voorbij!

Liefs Marije

• 15 Juli 2010 - 09:41

Loretta:

hey meis,
    ja schrok me rot toen ik het hoorde dacht meteen aan jouw. meteen een smsje gestuurd maar die is nooit aan gekomen kreeg ik gister te zien op mijn tel. maar dus jullie zijn veilig :-) doe je verder wel voorzichtig wil wel dat je nog heel thuis komt want we hebben nog een afsrpaak staan hihi. heel veel plezier dikke knuffel loretta

• 16 Juli 2010 - 09:14

Miranda:

Ha lieve sgat!!

Hoe gaat het nu??
    Wat maak jij toch veel mee daar..
    en wat verschikkelijk dat die ouders steeds hun kinderen achter laten, echt niet normaal.
    Maar vind het wel een beetje eng hoor dat die bommen afgegaan zijn...
    pff... goed dat jij daar niet was..
    Maar ik blijf me verbazen, volgens mij zit je gewoon in zuid afrika want alles lijkt er zo op... die foto's van de gebouwen en de kindjes.. haha echt grappig..
    Wanneer kom je weer terug naar NL??
    dan gaan we ff daten met Loret, jij en ik!!
    Dag meissie!!
    tot snel
    xxx liefs

• 16 Juli 2010 - 10:13

Ria En Leo:

Zo alles gelezen van je verslag, je maakt heel wat mee daar. Goed dat je niet naar de plaats van de aanslag gegaan bent, we kunnen wel zeggen dat je bewaard bent gebleven.
    wat een leuke kinderen waar je mee bezig bent.
    Wel heel andere leefomstandigheden dan in Nederland.

Liefs van Leo en Ria Valster

• 16 Juli 2010 - 12:51

Wilma:

Hoi Marieke,

Hier weer even een berichtje van ons voordat we zo met vakantie gaan!!
    Wat een mooi verslag weer en leuke grappige foto's!!
    Zo te zien heb je het goed naar je zin daar!!
    Maar wat schrikken zeg van die bomaanslag, en dan het idee dat je daar ook heen wilde gaan........
    Doe voorzichtig en geniet van alles!!

Liefs wilma (en de rest natuurlijk)

• 17 Juli 2010 - 13:44

Rosanne:

heej chick!
    heb toch maar ff een internetcafe opgezocht want was erg benieuwd of je nog iets nieuws erop had gezet,en dat heb je!!ben weer helemaal blij, wooow schrik wel ff van die bomaanslagen,en ben echt super blij dat jij "geluk" hebt gehad met een knipoog naar boven,echt hefitg wat je verteld van die kinderen die bij jou komen,ik bedenk me dan hoe erg de omstandigheden van een moeder wel moeten zijn als ze har kind zo achterlaat, echt heel veel succes en veel plezier, de foto's zijn keer op keer super leuk,en je ziet dat je echt aan het genieten bent,doe voorzichtig en heel veel plezier,love you,dikke kus