Op safari - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Marieke Jong - WaarBenJij.nu Op safari - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Marieke Jong - WaarBenJij.nu

Op safari

Door: Marieke de Jong

Blijf op de hoogte en volg Marieke

06 Augustus 2010 | Oeganda, Mukono

We hebben ondertussen alweer 7 weken gehad en hebben nog maar 2 weken te gaan! Ongelofelijk wat gaat de tijd snel voorbij.

Maandag en dinsdag zijn we op safari geweest in het Murchison Falls park. Maandagochtend werden we om 6.00 uur opgehaald en hadden we een autorit voor de boeg van maar liefst 6 uur! Een relaxte tocht was het niet bepaald, aangezien we onderweg een lekke band kregen, een kip hebben overreden en bijna een ongeluk hadden. Verder bestaan sommige wegen alleen maar uit kuilen en hobbels op de weg. Als je nog niet wagenziek was, dan werd je het nu wel.

Toen we eindelijk in het park aankwamen, hebben we een bootreis gemaakt van 2,5 uur. We hebben nijlpaarden en krokodillen gezien en kwamen vervolgens uit bij de Murchison watervallen. Daar zijn we uitgestapt en hebben we een 1,5 uur durende wandeling gemaakt. Uiteindelijk kwamen we vlak bij de watervallen, waarvan we nog een soort van douche hebben gekregen, heel gaaf!

De volgende dag moesten we er al om 5.00 uur uit en hebben we in het park rondgereden. Het dak van het busje kon omhoog, waardoor we konden staan en alles goed konden zien. We zagen olifanten, giraffen, antilopen, buffels, zwijnen, herten, apen en een luipaard. Het was onwijs gaaf om al die dieren in het wild en van zo dichtbij te zien. Sommige dieren kwamen voor mijn idee wel erg gevaarlijk dichtbij de auto, dat er wel wat schietgebedjes zijn gepleegd.

Woensdag heb ik een boek doorgelezen met daarin alle achtergrondverhalen van de kinderen die hier op het terrein wonen. Onbegrijpelijk en zó zielig als je bepaalde verhalen leest! Soms zijn ouders overleden aan AIDS of is de moeder bij de geboorte van het kind overleden, waardoor er niemand was om voor het kind te zorgen. Anderen zijn gewoon ergens achtergelaten. Ook hebben hier ouders aan de deur geklopt die geen geld hadden om voor het kind te zorgen. Vaak hebben ze het dan een tijdje geprobeerd met thee of vruchtensap (dit is goedkoper), waardoor het kind erg ondervoed en zwak is. Sommige kinderen zijn door de politie uit huis gehaald wegens mishandeling. Zo komen zijn er kinderen aangekomen met brandwonden of littekens. Het kan ook zijn dat een kind op latere leeftijd ineens verstoten wordt uit de familie en zo bij Noah’s Ark terecht komt.

Donderdag was ik weer op school en heb ik met de kinderen uit de klas gezichtsmaskers van dieren gemaakt. Dat vonden ze allemaal erg leuk om te doen en ze hebben er de hele dag mee rondgelopen. Vrijdag heb ik geholpen met het merken van kleren en bij het verven van de nieuwe kleuterklassen. Ik stond er zelf ook van te kijken dat ik zoveel talent had om zowat evenveel verf op m´n kleren en armen te krijgen als op de geverfde kozijnen.

Liefs, Marieke

• 06 Augustus 2010 - 20:20

Rianne:

Hee Marieke!
    Wat leuk om te lezen dat jullie het nog steeds zo naar jullie zin hebben! Hier in Nederland went het leven weer veel te snel, ik zou het liefst zo snel mogelijk terug komen!
    Veel plezier nog de laatste twee weken en groetjes voor iedereen!

Rianne (& Sylvester)

• 08 Augustus 2010 - 12:17

Jos:

Wat een geweldige foto's weer zeg!! haha volgens mij krijg je van mij elke keer hetzelfde berichtje schat haha maar ik heb er verder geen woorden voor.
    Geweldig wat een ervaring zal jij op doen!!

• 09 Augustus 2010 - 17:26

Leo En Ria:

Hoi Marieke,

Op de familie dag zullen we ons niet vervelen met al jouw verhalen en de vele foto's die we gaan bekijken.Leuk zo op safari,jij hoeft niet meer met vakantie.En zo zie je maar weer,je hebt meer talenten dan je denkt.Het zal wel even wennen zijn als je weer thuis bent.Dus geniet nog maar fijn van die laatste weken.

• 10 Augustus 2010 - 19:39

Rosanne:

lekkerwijf,
    eindelijk die langverwachte safari gemaakt!wooww,,super vet, heb je een klein leeuwtje voor mij terug mee genomen?zou ik erg fijn vinden;) echt super leuk jou verhalen weer! weetje k kom er net achter dat wanneer jij terug komt ik net dat weekend+maandag weg ben met mn ouders!omdat ze 30 jaar getrouwd zijn,kheb het nog met alle geweld proberen te verplaatsen maar dat lukte niet:S maar snelsnelsuper snel daarna moeten we echt afspreken!
    voorzichtig en heeeel veel plezier,kusje

• 14 Augustus 2010 - 17:02

Kees En Leonore:

He Marieke,
    Hoe is het...heb je zin om naar huis te gaan of zou je nog wat langer willen blijven? Het zal in ieder geval erg wennen voor je zijn om weer thuis te zijn. Maar dan hoop je weer aan een opleiding te beginnen en dat is toch ook weer een uitdaging voor je lijkt mij. Wij wenzen je in ieder geval een veilige terugreis en tot kijk op de familiedag.
    Groetjes van allemaal!!

• 15 Augustus 2010 - 17:46

Marije:

Mariek!

Wat een verhalen, ervaringen, indrukken zeg! ontzettend gaaf.. we gaan snel afspreken, want ik ben zó benieuwd!

Geniet er nog even van de laatste dagen.

Alvast een goeie terugreis gewenst en tot snel!