Mzungu! Mzungu! - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Marieke Jong - WaarBenJij.nu Mzungu! Mzungu! - Reisverslag uit Mukono, Oeganda van Marieke Jong - WaarBenJij.nu

Mzungu! Mzungu!

Door: mariiekedejong

Blijf op de hoogte en volg Marieke

28 Juni 2010 | Oeganda, Mukono

Onze eerste week zit er inmiddels alweer ruim op. Tijd voor een nieuw verslag.

Donderdag heb ik in het kindertehuis een dag bij de peuters meegelopen. Dat was erg leuk en wat een lieve kindjes!

Vrijdag zij we met een aantal vrijwilligers naar Kampala gegaan, de hoofdstad van Uganda. Voor 1500 shilling (60 cent) reden we met een Mutata (busje) mee en kwamen we na zo'n anderhalf uur aan. Zo'n Mutata is ook nog een verhaal apart, het busje was ooit namelijk voor 8 personen bedoeld, maar is omgebouwd naar plek voor 14 personen. Maar dan niet te vergeten dat dit Uganda is, dus dat moet best passen met 20 mensen! Pfff, dat zat dus onwijs opgepropt, zoals je wel begrijpt. Ze stoppen ook zo'n 30 keer onderweg voor mensen die erin of eruit willen. Verder rijden ze hier ook niet gewoon normaal en rustig. Het is echt een grote chaos. Van orde of regels hebben ze hier in het verkeer nooit van gehoord. Er word links en rechts ingehaald, ze rijden in de berm en in plaats van stoplichten, staan hier mensen op straat het verkeer te regelen. Dus ik was opgelucht dat we het ritje hadden overleefd.

In Kampala hebben we een beetje de stad verkend en over de markt gelopen. Rustig lopen kan je hier niet bepaalt, aangezien er overal naar je geroepen wordt: ‘MZUNGU! MZUNGU!’ Dat betekent: blanke. Elke blanke word dus zo aangesproken: ‘Mzungu, how are you?’ Dit hoor je niet alleen in de grote stad, maar eigenlijk overal waar we komen. De eerste twee keer zijn wel leuk, maar na 100 keer geroepen te worden, hoop je dat je een pot zwarte verf tegenkomt.

Zaterdag hebben we een onwijs mooie dag gehad. We zijn namelijk naar JINJA geweest. Dit is een natuurgebied waar de Nijl doorheen stroomt, met ondertussen allemaal watervallen. We hebben nog met een bootje rondgevaren, die overigens lek was en er ondertussen constant iemand de boel aan het leegscheppen was.

' s Avonds zijn we nog naar een restaurant geweest om te vieren dat onze eerste week erop zat. Toen we 2 pizza's bestelde kwam er even later iemand aan om te zeggen dat er nog maar 1 pizza was. Tja, je kunt het hier zo gek niet bedenken.

Zondag zijn we weer naar Kampala geweest en zijn we naar een kerkdienst geweest, de Watoto church. Dat was ook een hele belevenis, wat een enthousiasme en geswing zeg. Ook werd er nog een stel officieel getrouwd tijdens de kerkdienst, wel ja, waarom ook niet?

Verder zijn we vanaf de afgelopen week begonnen met volle bak aan het werk te gaan. Ik ben elke dag wel ergens anders te vinden, zoals in het kinderhuis, de school, de keuken of met kinderen die extra aandacht nodig hebben. In de weekenden zijn we vrij en is er dus ruimte om leuke dingen te doen.

Nou, mijn verhaal zit er weer op!

Liefs,
Marieke

• 29 Juni 2010 - 08:46

Gerard De Jong:

Hé niggie....

Wat geweldig om te lezen! Erg leuk om zo ook een beetje mee te maken wat jij mee maakt.

Groeten,

Gerard

• 29 Juni 2010 - 11:00

Miranda:

Ha lieverd!!
    Wat leuk om al je verhalen te lezen..
    Alles komt me zo bekend voor van toen ik in zuid afrika was :)
    Nu ik je verhalen lees mis ik je nog veel meer...
    wanneer kom je terug??
    dan gaan we gelijk afspreken :P
    Zo te lezen gaat het allemaal wel goed met je of niet..
    tjonge jonge wat zal jij veranderen... een heel huis schoonmaken.. terwijl dat thuis nog niet met je slaapkamer lukte en met de hand wassen heel goed van je meis!!
    Nou laat maar snel weer wat horen!!
    LoveUu xx Miranda

• 29 Juni 2010 - 15:06

Marije:

Ha Mzungu ;-)

Neem ook even zo'n mooi kindje voor mij mee in je koffer!

Super al die foto's erbij! Jij vermaakt je daar nog wel even volgens mij.. echt leuk om te lezen! Geniet ervan..

Take care,

xx

• 30 Juni 2010 - 17:12

Rosanne:

heej lieverd,hahah super leuk al die verhalen van jou,je valt als Mzungu best wel op in die foto met dat busje maar je begint al aardig een kleurtje te krijgen hoor,kdenk dat als je over 2 maanden terug komt mij allang hebt ingehaald,het begint hier al aardig lekker weer te worden,hoe is het daar? heb je ook nog alle voetbalwedstrijden gezien of niet?? kverheug me alweer helemaal op ke volgende blog!
    Dikke kus,doe voorzichtig en heel erg veel plezier!

• 01 Juli 2010 - 17:38

Mark:

lief zusje!!

mooi dat je het zo leuk hebt, we missen je al wel beetje

• 04 Juli 2010 - 10:32

Corine:

Ha die Marieke,

Wat schrijf jij enorm leuk en inlevend. Ik herken wel wat van Wilmar(die heeft er ook gezeten)Ik ben ineens heel nieuwsgierig of het dezelfde kerk is waar mijn schoonzus en zwager kerken. Haha, die wonen in Kampala. :D
    Super dat je dit doet, veel plezier nog!!

Liefs, Corine