Change of plans - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Marieke Jong - WaarBenJij.nu Change of plans - Reisverslag uit Cancún, Mexico van Marieke Jong - WaarBenJij.nu

Change of plans

Door: Marieke

Blijf op de hoogte en volg Marieke

20 Juli 2022 | Mexico, Cancún

Nieuwe reis nieuwe blog! Even getwijfeld of ik weer verhalen ga schrijven, maar ik vind het toch te leuk om niet te doen.

Dus hier komt ons eerste verhaal:)

De afgelopen weken is onze flexibiliteit aardig op de proef gesteld. Man man, wat een wereldreis hebben we al voorafgaand aan onze reis gemaakt. Een vriendin noemde me een ‘bipolaire reiziger’ en deze ietwat onaardige titel is wellicht terecht. Lees hieronder waarom.

Ruim op tijd hadden Eveline en ik tickets naar Mexico geboekt. De voorpret kon beginnen!

Die voorpret werd echter abrupt verstoord toen wij een maand later samenkwamen om wat research over het land te doen en de route zouden gaan uitstippelen…

Tot onze grote schrik kwamen we erachter dat we voor onze overstap in ellendig Amerika gevaccineerd moeten zijn. NOOO! Twee tickets dus zo de prullenbak in.

Een aantal weken later hoorden we dat we het geld van de tickets voor een groot deel terug kregen, heel onverwachts, maar zooo fijn!

In dat geval waren er weer mogelijkheden. We gingen op zoek naar andere goedkope Mexico tickets, maar helaas: te duur. Onze zoektocht was vervolgens gericht op lastminute Zuid-Amerika, Azie of Zuid-Afrika. Het schijnt namelijk zo te zijn dat je op meer plekken kunt backpacken. En wij zijn de moeilijkste niet.

Dat plan ging alleen helaas ook niet door. Wederom to expensive.

Het geweldige idee kwam op om dan te gaan vliegen in Europa, er waren nog mooie vakanties in Spanje, Griekenland en Turkije.

Om daarna horror-verhalen te horen over vliegen vanaf AMS. Uren wachten om vervolgens alsnog je vlucht te missen, klonk niet erg aantrekkelijk.

Oké, dan wellicht toch een autovakantie? Dinsdags besloten we naar Slovenië te gaan! Heel mooi daar, aldus de afbeeldingen op Google.

Op woensdag ging het ongeveer zo op de app: ‘Het wordt heel lekker weer in NL, zullen we anders gewoon een vakantie doen in ons eigen kikkerlandje?’

Donderdagmiddag zouden we iets gaan boeken in het altijd fijne Zeeland.

Om donderdagochtend door de one and only Loretta geappt te krijgen dat ze, na aardig wat speurwerk, toch betaalbare Mexico tickets had gevonden, de held!

En zo zaten wij een kleine 4 dagen later alsnóg in het vliegtuig naar dit midden-Amerikaanse prachtland!

Een betaalbare vlucht vinden waar we welkom waren was een uitdaging, maar datzelfde geldt voor het inpakken van onze tas.

Minimalistisch als dat ik ben (not), gingen we enkel met een bescheiden tasje van 24 liter. Ter vergelijking: in het verleden gingen we met een 60 liter én een 24 liter tas.

Nu heb ik al twee keer eerder gereisd met dit bescheiden tasje, dus dat het zou lukken was zeker. Echter, nadat de benodigde spullen allemaal netjes op de bank klaarlagen, bleek het niet te passen:(

Dus hop; een boek eruit. Pet eruit. Flesje water eruit.

Op een gegeven moment zei ik hardop tegen mezelf: ‘Ik weet echt niet waar ik nu nog op zou kunnen bezuinigen hoor’.

Uiteindelijk is het gelukt, maar wel met een tas die volledig strak staat en uitpuilt, waarvan elk zijvakje is gevuld en de lakenzak aan de buitenkant bungelt. Tevens moest ik verplicht onderweg mijn sneakers aan (het plan was slippers), want die paste dus ook niet meer in de tas.

Maandagochtend 10.00u stonden we op Schiphol. We waren er 4 uur van te voren en die tijd bleek ook wel nodig te zijn met die gruwelijk lange rijen en verhalen om ons heen van mensen die hun vlucht hadden gemist.

Na een uur in ‘t vliegtuig zitten voor nop (vertraging) en 10 uur vliegen, kwamen we aan op de airport in Cancun. Hier hebben we er nog minstens 2 uur over gedaan om naar ons hostel te gaan, want dit liep alles behalve soepel. Dit omdat we te gierig waren om met de taxi te gaan, waarmee we er met 20 minuten waren geweest én uiteindelijk hetzelfde geld waren kwijt geweest. Grote fout.

Anyway, zo kwamen we dinsdagochtend half 5 (Nederlandse tijd) aardig taai en verlept aan. Maar hé, dat mag de pret niet drukken. We zijn tenslotte wel in Mexico he?!!

Mexico; het land van die vrolijke rieten hoedjes, nacho’s en zwemmen met walvishaaien… Daarmee is ook gelijk alles gezegd wat ik over dit land wist.

Doordat we ineens zo last minute tóch naar Mex gingen, was ik er namelijk nog niet aan toe gekomen mijzelf in te lezen.

We hebben een tijdsverschil van 7 uur met Nederland en het is hier vroeger. We dachten geen last van de jetlag te zullen hebben omdat we half 10 ‘s avonds Mexicaanse tijd aankomen, oftewel: we konden gelijk naar bed en mee in het goede ritme. Die vlieger ging niet helemaal op, want we waren vervolgens om 03.30 uur klaarwakker. De resterende uren totdat normale mensen wakker worden, heb ik dan maar gebruikt om het één en ander uit te zoeken.

We zitten op het relatief toeristische schiereiland Yucatán, dat in het zuiden van Mexico ligt. Hier is meer dan genoeg te doen om onze 4 weken door te brengen.

Alleen onze eerste twee overnachtingen zijn in NL geboekt, verder boeken we elke keer pas als we op locatie A zijn een hostel voor locatie B, zo houden we flexibiliteit.

Terug naar waar we waren.

Dinsdag hebben we lopend de ietwat saaie stad Cancun verkend en een bezoek gebracht aan een leuk marktje. We moeten nog even wennen aan de temperatuur van 32 graden en zijn dus onderweg een restaurant ingedoken en hebben een tijd in de supermarkt gezeten, enkel om weer van oververhitting naar een gezonde lichaamstemperatuur te komen.

Op internet lazen we verschillende verhalen van mensen die een auto hadden gehuurd en zo Mexico hebben verkend. Dit idee klonk voor ons steeds aantrekkelijker; kunnen gaan en staan waar we willen, niet afhankelijk van bustijden of taxi’s en een stuk relaxter onszelf verplaatsen. Oftewel: dat zijn we vervolgens gaan regelen.

Dat betekent een wijziging van de plannen!

Waar we eerst voor de categorie backpacken gingen, is dat nu meer een upgrade geworden naar een roadtrip. Eigenlijk staat dat idee ons onwijs aan!

Maar ken je dat verhaal van die belachelijk kleine tas waar net niks in paste? Nu we ons verplaatsen met de auto had die tas dus een flink formaat groter kunnen zijn, of wat dacht je van een hutkoffer? Oeps… voor niks zo lopen proppen en 4 weken in dezelfde outfit lopen.

Okido, voor nu weer genoeg gebabbeld! In de volgende blog lees je hoe soepel (of niet) dat eerste Mexicaanse auto-ritje verliep.

Love You,

Marieke

• 22 Juli 2022 - 07:04

Alida:

Old gold waarbenjij.nu haha. Als ik dit lees voel ik me weer in NZ met je XD helemaal heerlijk. Ben benieuwd naar je avonturen! Enjoy!

• 22 Juli 2022 - 07:54

Anja Soeters:

Lieve Marieke, wat heerlijk dat jullie toch konden gaan! Geniet van jullie reis.wij genieten van jouw reisverslag

• 22 Juli 2022 - 08:02

Herm@:

Fantastisch om weer op afstand met je mee te gaan op reis!
    Super leuk dat je weer blogt!
    Hele fijne reis!

• 22 Juli 2022 - 08:23

Loretta:

Oooo wat heeeerlijk om te lezen! Zo blij dat je dit weer doet. Geniet volop mee. En zoals Alida het zegt, voelt net alsof we weer in NZ zijn.
    Geniet er samen van! Zoo blij dat jullie konden gaan!

• 22 Juli 2022 - 08:25

Elly:

Super leuk om dit te lezen! Heel veel plezier ! Geniet ervan!! X

• 22 Juli 2022 - 08:59

Sonja:

Heerlijk om weer deze verhalen te mogen lezen met alle spontane acties. Ben benieuwd naar de rest van de roadtrip. Je hebt toch wel wat Spaans geoefend in het vliegtuig, toch?

• 22 Juli 2022 - 12:21

Marja:

Wat leuk om mee te lezen!

• 22 Juli 2022 - 12:29

Jeanet:

Wat een leuk verslag, Marieke! Met plezier gelezen. Groetjes, ook aan dochter Eef

• 22 Juli 2022 - 14:38

Colinda :

Hahahha, heerlijk! Geniet ervan :)

• 23 Juli 2022 - 14:41

Victoria:

Te leuk geschreven Marieke!

• 23 Juli 2022 - 14:43

Victoria:

Het, ik had veel meer geschreven en nu staat er alléén 'te leuk geschreven Marieke'! Nah ja zeg!

• 23 Juli 2022 - 14:43

Het = Hey

• 23 Juli 2022 - 14:44

Victoria:

Nah, jammer, hij plaatste de smileys niet. Hahaha gaat lekker zo. Anyway, heeeeeeel veeeeeel plezier daar en ik zie uit naar al je verhalen! Ik wil alles gaan lezen! Hahaha ;) xxx

• 23 Juli 2022 - 22:46

Lianne:

Su-per! Dat het jullie gelukt is!! Wij zijn hier ook helemaal niet jaloers ofzo

• 23 Juli 2022 - 22:49

Lianne:

Aah geen smileys zegt ie... ik was nl nog niet klaar met m'n berichtje! De kids kijken gezellig mee met de foto's van tante Evie en Marieke! Have fun ladies! Xx

• 25 Juli 2022 - 08:02

Josselijn:

Wat heeerlijk om te lezen kriek. Vanaf dit warme kikkerlandje denken we aan je en genieten we mee... heeel veel plezier schat!!!