Camper rijden (of niet) - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Marieke Jong - WaarBenJij.nu Camper rijden (of niet) - Reisverslag uit Auckland, Nieuw Zeeland van Marieke Jong - WaarBenJij.nu

Camper rijden (of niet)

Blijf op de hoogte en volg Marieke

08 Oktober 2014 | Nieuw Zeeland, Auckland

In het kader van stom-stommer-stomst heb ik deze vakantie de overtreffende trap behaald. Ik ben namelijk mijn rijbewijs vergeten! Nouja 'vergeten', ik dacht dus met met mijn stomme hoofd dat het voldoende was alleen mijn internationale rijbewijs mee te nemen. Niet dus. Om te janken! Dat wordt geen camper rijden voor mij, niet voelen hoe het is om aan de andere kant van de weg te rijden en niet mijn rijkunsten kunnen showen. Gewoon geen kilometer zo'n ding besturen. Althans, dat was mijn gedachte totdat er een lampje ging branden: ik contacte het thuisfront met de vraag of ze mijn rijbewijs wilden opsturen. Nu is een adres doorgeven natuurlijk wat lastig als je het hele land door toert, maar ook daar hebben we wat op bedacht. En zo geschiedde het dat mijn liefste moeder mijn roze kaartje op de post heeft gedaan naar een adres waar we over ongeveer 2 weken hopen te zijn. Oke, een gedoe is het wel, maar dan heb je ook wat.

Over rijden gesproken... Zaterdag hebben we onze super de luxe camper opgehaald. Dat woordje 'super' kan ik eigenlijk wel weghalen, evenals het woordje 'luxe', maar leuk klonk het wel. We wisten dat tie klein was, maar zó klein was wel even schrikken. ‘Hoe gaan we al onze spullen hierin krijgen?' was onze vraag. 'Niet' was het korte en krachtige antwoord. Een kleine ramp was het dus wel om alles uit te ruimen. We hebben van ellende maar bedacht om alle kleding nog wat spullen in de backpack te laten en verder is elk hoekje/ gaatje/ kiertje gevuld met rommel. Veel rommel.

Een kleine camper heeft zo z'n nadelen (véél nadelen), maar een voordeel zagen we er ook wel in. Het bestuurt namelijk een stuk makkelijker dan zo'n achterlijk groot vliegtuigformaatding. Alhoewel de camper dus zowat even groot is als mijn Fiat Seicento, was het nog best even wennen voor de meiden om links te rijden én een stuur te hebben dat aan de andere kant zit, maar ze doen het fantastisch! Het land is extreem heuvelachtig, bochterig en om in de ig-vorm te blijven, ook winderig. Dit zorgt ervoor dat we niet vooruit te branden zijn en we gisteren bijvoorbeeld 250 kilometer hebben gereden in maar liefst 7 uur (tussenstops eraf gehaald). En nee, dat ligt niet aan het feit dat er vrouwen achter het stuur zitten, dat ligt aan dit heuvelachtige, bochterige en winderige land. Als je deze combinatie hoort, kun je zelf ook al raden dat dit land flink af te raden is voor wagenzieke mensen (of je moet een driedubbele strip reistabletten meenemen). Ik vind dat ze dat weleens in de mijn ANWB reisgids hadden mogen vermelden.

Door een vlucht van zo'n beetje 85 uur en een tijdverschil van 11 uur (het is hier later), hadden we een kleine jetlag te pakken. Zo waren we de eerste nacht alle drie om 2 uur klaarwakker, terwijl we eigenlijk kapot moe waren. De tweede nacht flikten we het om alle drie rond half 5 wakker te zijn. Lezen en een fimpje kijken zijn dan middelen die je door dit zware leed heen kunnen helpen. De derde nacht was nog wat gebrekkig, maar een stijgende lijn was er zeker wel te zien. Inmiddels hebben we geen last meer van een jetlag, maar worden we alleen nog maar wakker van het soort van betonnen bed en de bevriezende kou.

Ja, want even voor jullie plezier: het is hier koud, het waait extreem veel en het regent regelmatig. Dat klinkt als... herfst?! Was ik iedereen heel wijs aan het vertellen dat wij straks lente hebben en het prachtig weer is in N-Z, is het hier gewoon belabberder dan in Nederland. Met een trui, sjaal en handdoek combinatie in bed, zet ik mijn eskimo-outfit dus nog even voort. Afgelopen nacht was het zelfs zo koud dat ik de helft van mijn backpack over me heen heb moeten gooien, om iets van warmte te voelen. Maar het wordt beter, daar houd ik mij aan vast! No life without hope, right?

Dan nu nog een praatje over wat we hier eigenlijk allemaal doen. Maandag hebben we 2 mannelijke lifters meegomen, die een stukje wilden meerijden naar het noorden. Uiteindelijk vonden ze het wel erg gezellig met ons en hebben we ze 2,5 dag op sleeptouw genomen. Uiteraard hebben ze niet in onze camper overnacht (even voor de goede orde). Met z'n vijfjes zijn we naar het meeste noordelijke puntje van Nieuw-Zeeland gecrost: Cape Reinga. Deze plek wordt ook wel beschreven als ‘het einde van de wereld’.

Dinsdag zijn we gaan sandboarden in de Nieuw-Zeelandse duinen. We kregen een surfbordje mee en beklommen de Mount Everest onder de zandduinen. Hier kwam het dus aan op mijn uitermate goed ontwikkelde conditie (oeff wat zwaar). Bovenaan aangekomen gingen we op het bordje liggen en sjoefden we als een stel malloten naar beneden. Dat was super cool om te doen! Enige puntje was wel dat er op het einde letterlijk overal zand zat. Van in elk kledingstuk tot in m'n oren en haar. De grap was ook nog dat we 's avonds bij een camping aankwamen waar we wel geteld 3 gierige minuten kregen om te douchen, daarna stopte het water en moest je het geluk hebben niet nog met sop in je haar te staan. De beste man had geen medelijden met me toen ik hem vertelde dat 3 minuten praktisch onmogelijk is voor een mens (vrouw?) en er zat dus niks anders op dan de uitdaging aan te gaan. Voor de vrouwen onder ons: probeer het vanavond ook eens. Gewoon omdat het kan.

Vandaag (woensdag) zijn we weer naar het startpunt van onze reis gegaan: Auckland. Hier hebben we onze lifters gedropt en gaan we weer onze eigen weg. Nodig even wifi-en (het afkicken valt niet altijd mee), een wasje in de wasmachine gooien en zo lekker uit eten (al dat gekook is ook niet goed voor een mens).Tussen de lange routes van de afgelopen dagen door (ja, we rijden ons echt suf), proberen we nog wat bezienswaardigheden die op de route liggen te pakken. Zo hebben we 2 watervallen gezien en hebben we de kauri bomen bekeken. Deze bomen behoren tot de allergrootste van de wereld.

Lieve mensen, bedankt voor alle lieve berichtjes de afgelopen tijd. Super tof! Mijn tijd zit er vrees ik alweer bijna op in dit internet café en daarnaast is het bericht al veel te lang: dus ADIOS AMIGOS!


  • 08 Oktober 2014 - 10:24

    Saar:

    Haha!! Ik ben nu wel erg benieuwd naar die über Deluxe camper van jullie!! Foto? ;) Klinkt trouwens (ondanks wat ongemakken) toch erg leuk! Have fun! Xxx

  • 08 Oktober 2014 - 17:34

    DJ:

    Fraai verhaal weer Mariekje!

  • 08 Oktober 2014 - 18:52

    Marlies:

    Wat een schatje die camper, als jullie toch meer spullen hebben dan camper, zeg ik alles in de camper en camper in de rugzak, ik hou me aanbevolen!!
    Groetjes Marlies

  • 08 Oktober 2014 - 19:36

    Pa:

    Wat hebben we weer genoten van je verhaal Marieke, geweldig! Tevens vinden we het fijn om te lezen dat onze geliefde dochter zo’n zelfkennis heeft. ‘stom-stommer-stomst’ en zelfs (leve de superlatieven) ‘de overtreffende trap behaald hierin’ Waajoowaajoo leve de jeugd met hun levenswijsheid en het in praktijk brengen hiervan!

    Lees ik het nu echt goed lieven schat ‘lifters meegenomen’?????? Dat zou je toch niet doen. Begin me ook af te vragen of je je wel houdt aan die andere afspraak die we hadden gemaakt. Er zou gedurende de hele reis een politieauto achter jullie aan rijden. En … die is er wel, hoop ik.

    Rijbewijs. Even het een en ander recht zetten. Nadat je gemaild had heeft Mark 4 uur lang je kamer overhoop gehaald. Mén o mén wat kan een mens veul spullen hebben. Uiteindelijk het paspoort gevonden. Pa mocht deze vervolgens intercontinentaalenaangetekendineenspecialeenveloppe gaan verzenden, Ma gaf in dit alles de instructies, onderscaht deze taak niet. In je kamer lag ondertussen alles 2 meter hoog. Wij containerbedrijf van Brenen gebeld, die hebben zo’n bak van 8 kuub naast het huis gezet. Nadat we de rest van de dag zijn bezig geweest om je kamer leeg te mikken in dat ding, ziet het er nu weer piek bello uit. En …wat een ruimte ineens.

    Meiden, geniet van elkaar en van het warme klimaat daar in Nieuw Zeeland. Wij liggen hier ook aan het zwembad, want de temperatuur hier is heerlijk.

    Pa

  • 08 Oktober 2014 - 20:01

    Josselijn:

    Ha die kriek!

    Wat balen dat het zo koud en winderig en bochtig en heuvelachtig is :) Lekker knus in jullie hutje daar!
    Gezellig hoor!
    Ik ga volgende week lekker naar je mams toe! Ze zullen je wel missen ;)

    liefs xx

  • 09 Oktober 2014 - 09:29

    Rosanne:

    Je blijft me echt verbazen, en dat bedoel ik positief.
    Want door jou leuke/iets wat stomme actie is het weer super leuk om je reisverhaal te lezen; )
    Ik ben inmiddels zwaar benieuwd naar jullie camper, dus een foto zou erg leuk zijn.
    Kijk nu al uit naar je volgende reisverslag! Groetjes aan de meiden. Xxx

  • 09 Oktober 2014 - 16:29

    Anja Soeters:

    Lieve lieve Marieke Wat ben je toch een lekker mens je rijbewijs vergeten .En wat schrijf je toch gezellig zo rijden we gewoon met je mee Heel veel plezier daar ik ben er jaloers op.xxxx

  • 09 Oktober 2014 - 18:44

    Leo Valster:

    Leuk reisverslag maak je weer. Camper is Echt klein, het is gewoon een bestelbusje. Scheelt wel in de brandstof kosten. Goede reis! We kijken uit naar je volgende verslag. Groetjes uit het warme gouda

  • 10 Oktober 2014 - 14:46

    Jacqueline Goorhuis:

    Hoi hoi

    Wat superleuk om jou verslag te lezen,meid ik lig in een deuk wat schrijf je vreselijk komisch!
    En wat zien en beleven jullie veel!een geweldige ervaring!

    Enjoy!! Voor je t weet heb je weer 22 wervelwindjes om je heen staan die de juf heel erg gemist hebben!! Hoewel meester vd Bovenkamp een hele boel goed maakt!!

    Groetjes Jacqueline Goorhuis

  • 12 Oktober 2014 - 19:01

    Betty:

    Hoi Marieke

    Hier "andere" juf de Jong.
    Ik las de Parel en dacht, even jouw verhaal lezen.
    Toen ....ook even reageren.
    Wat een avontuur zeg en wat een leuke verhalen.
    Geniet ervan!

    Grrrr Betty de Jong
    Oud Visnetter

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Marieke

Actief sinds 12 Juni 2010
Verslag gelezen: 662
Totaal aantal bezoekers 47651

Voorgaande reizen:

18 Juli 2022 - 18 Augustus 2022

Mexico 2022

03 Augustus 2018 - 25 Augustus 2018

India 2018

14 Augustus 2017 - 06 September 2017

Thailand 2017

25 Juli 2016 - 18 Augustus 2016

Peru 2016

01 Oktober 2014 - 14 November 2014

Nieuw-Zeeland 2014

15 Juli 2012 - 21 Augustus 2012

Indonesië 2012

18 Juni 2010 - 19 Augustus 2010

Uganda 2010

Landen bezocht: