Indonesië, here we are! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marieke Jong - WaarBenJij.nu Indonesië, here we are! - Reisverslag uit Batavia, Indonesië van Marieke Jong - WaarBenJij.nu

Indonesië, here we are!

Door: Marieke de Jong

Blijf op de hoogte en volg Marieke

17 Juli 2012 | Indonesië, Batavia

Zo, daar zijn we dan in Indonesië! Finally :)
Na maanden er naar uit te hebben gekeken, er vaccinaties in onze armen zijn geprikt, allerlei handige backpackspullen te hebben aangeschaft en last but not least: onze tas zo efficiënt mogelijk te hebben ingepakt. Dat laatste was zeker geen gemakkelijke opgave!

Maar het is ons allemaal gelukt! Wat waren we blij toen onze ellenlange reis er eindelijk op zat. Na te zijn opgestapt in Amsterdam en een overstap te hebben gehad in München én Singapore, kwamen we zo'n 18 uur na vertrek aan in Jakarta. Vervolgens hebben we een taxi gepakt naar ons hotel, die Rosanne in NL al had geboekt en mij als verjaardagscadeau had gegeven. Hier slapen we 2 nachten.

Na een onwijs lange en heerlijke nacht, zijn we vandaag de stad ingegaan. Onze eerste stop was bij Medan Merdeka, het onafhankelijkheidsplein. Midden op het plein staat het nationaal monument, een 137 meter hoge paal, bedekt met 35 kilo goud.

Daarna zijn we naar de Istiqlal Moskee geweest, de derde grootste moskee ter wereld. Aangezien we niet bedekt genoeg gekleed waren, mochten we helaas niet naar binnen. Tot slot zijn we naar Kota Toea gegaan, het oude Nederlandse Batavia. Hier staan veel Nederlandse gebouwen, maar inmiddels in zeer slechte en vervallen staat.

Tijdens onze busreis was Roos zo scherp om op te merken dat we tussen alleen maar mannen zaten, om er vervolgens achter te komen dat mannen en vrouwen in de bus gescheiden zitten. Verder is het verkeer hier één groot drama. De straten zijn overvol met scooters, auto's en bussen. Om over te steken, sta je gerust 10 minuten te wachten en dan mag je nog van geluk spreken als je heelhuids aan de overkant bent gekomen. Ook word je echt gek van het continue getoeter. Tot slot zitten de treinen hier zo vol dat de mensen er zelfs bovenop zitten, ja echt (zie foto). Lang leve de NS in Holland!

De mensen hier zijn heel vriendelijk, maar wel bijzonder. Zo zei een verkoper tegen Roos toen ze niet direct ja zei: 'Je mag wel afdingen hoor!' Ik had volgens een andere man een grote neus (en bedankt), wat alle Indo'ers wel zouden willen omdat je dan op een toerist zou lijken. Wat een logica. Hij vertelde dat er landgenoten zijn die plastic in hun neus stoppen, zodat deze groter wordt. Het mooiste is nog dat hij ook wel wist hoe ik aan die grote neus zou komen: ‘ik zou teveel spaghetti eten en teveel bier drinken’.

Aangezien ik hier omgeven word door hongerige muggen, stop ik er nu snel mee.

Liefs,
Marieke

• 17 Juli 2012 - 17:12

Alida:

Hahahaaha wat hilarisch! Klinkt helemaal goed girls! Leuk om nu al wat van je te horen!! Keep us up to date, ben heel benieuwd. (en ook erg jaloers, nu ik dit lees al helemaal!)
    Enne, je hebt een prachtig neussie! Ik zal maar niet naar Indonesië gaan...

Huggies!XXX

• 17 Juli 2012 - 18:11

Sarah:

Leuk Mariek! Ik ga jullie volgen :) Doe voorzichtig en hou je neus vast, hihi! xxx

• 17 Juli 2012 - 20:42

Jorim & Jeroen.:

Hahaha this echt Marieke ten voeten uit.
    (die neus heb je van je vaders kant laten we hopen..)
    Ik ga je proberen te volgen.
    Je genoet blijkbaar met volle toeren, en dat al op de eerste dag.
    Enjoy je dag morgen en de reat van de weken.

Liefss

Liefs

• 18 Juli 2012 - 16:26

Roos:

Hey Marieke,
    Leuk om je verhalen te gaan volgen!! Geniet ervan!
    X

• 19 Juli 2012 - 04:04

Mark:

Mariekeee

Wil je me nooit meer zo laten schrikke door naar een moskee te gaan!!!

Veel plezier daaro

• 19 Juli 2012 - 10:45

Gerrieke:

Chickie, leuk om je verhalen te lezen!

En heel goed dat je je gelijk helemaal hebt ondergedompelt in de cultuur door naar de moskee te gaan:P

Kom alleen niet als moslim terug aub, of je moet graag mee willen doen aan de ramadan;)

Heel veel plezier en laat maar snel weer van je horen!

• 19 Juli 2012 - 15:28

Marije :

Super leuk om je verhalen weer te lezen! Geniet ervan!

• 19 Juli 2012 - 18:39

Leonie:

leuk om te lezen Marieke, heel veel plezier!

• 20 Juli 2012 - 06:13

Bram, Jos En Charlot:

Ha wijfie..

Wat heerlijk om weer te lezen.
    We volgen je op de voet :)
    Geniet lekker van alles en kom heelhuids terug he!

Liefs dik kus van ons