Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Marieke Jong - WaarBenJij.nu Yogyakarta - Reisverslag uit Yogyakarta, Indonesië van Marieke Jong - WaarBenJij.nu

Yogyakarta

Blijf op de hoogte en volg Marieke

24 Juli 2012 | Indonesië, Yogyakarta

Hoppa! We zijn weer een eind verder.
Inmiddels hebben we Bandung ingeruild voor Yogyakarta, waar wel een treinreis van 8 uur voor nodig was. Het was een hele mooie reis, aangezien we dwars door de prachtige natuur van Indo reden. Bij elke tussenstop werd de trein belaagd door een hoop verkopers die de halve supermarkt met zich mee zeulde en dit aan de passagiers probeerde te slijten. Wat waren we blij toen we na die lange 8 uur eindelijk met ons brakke, bezweette en stijve lichaam uit die gare trein konden stappen!

Yogyakarta. Een hele leuke en levendige plaats, waar veel te zien is. Daarom zijn we hier inmiddels al een paar dagen. Eerst zijn we de dingen gaan bezoeken die in de stad zelf te zien zijn, zoals het waterpaleis en de vogelmarkt. Op de vogelmarkt worden veel dieren aangeboden voor de verkoop. Van vogels en honden tot een slang en apen. Erg diervriendelijk zijn ze hier helaas niet. Zo zitten er veel te veel(!) dieren in te kleine hokjes, vaak zonder eten of drinken en liggen er ook verschillende doden dieren tussen. Echt enorm zielig om te zien!

Verder stond ook nog Fort Vredeburg en het paleis van de sultan op de planning. Deze waren helaas al vroeg gesloten vanwege de Ramadan. Ook hebben we nog even geshopt. Jammer genoeg kunnen we heel weinig kopen omdat er niet zoveel plek meer over is in onze rugzak, maar ik zal je vertellen dat niet veel kopen nog best lastig is voor ons als vrouw.
We hebben nog gezwommen in het zwembad dat bij ons hostel zit (jaja, we hebben een heus zwembad hier) en zijn naar een avondshow geweest, namelijk het Ramayana ballet. Dit is een tradiotionel dansdrama waar klassieke hindoeïstische helden worden uitgebeeld. Deden ze zeker goed!

Vanmorgen ging onze wekker al om 4.00 uur, om vervolgens te worden opgehaald door een busje (dat zijn toch geen normale tijden meer!). Deze dag hebben we een bezoek gebracht aan 2 prachtige tempelpleinen die wat verder buiten de stad lagen, namelijk de Borobodur en de Prambanan. Dit was echt super gaaf! De Borobodur is een boeddhistisch tempelplein en de Prambanan een hindoeïstische. Beide enorm groot en echt mooi gemaakt! De Borobodur heeft niet voor niets in de lijst van de zeven wereldwonderen gestaan.
Deze avond zijn we uiteten geweest met 3 andere toeristen die we vandaag hebben ontmoet tijdens onze toer, dus dat was ook gezellig.

Dan nog even wat feitjes over dit mooie land. Omdat Indonesië op de evenaar ligt, is het hier 12 uur licht en 12 uur donker op een dag, het hele jaar door. Dat betekent dat het elke dag al om 19.00 uur donker is. Verder zijn we hier miljonairs, omgerekend is 1 euro ongeveer 11.000 rupiah, dus tel uit je winst. Het leven en eten is hier heel goedkoop, maar daarentegen betaalden we voor 2 sinasappels maar liefst 3 euro. De meeste supermarkten zijn hier trouwens 24 uur per dag open. Het tijdsverschil is 5 uur en om precies te zijn is het 5 uur later dan in Nederland. Bedtijd dus!

Salam hangat,
Marieke

• 25 Juli 2012 - 17:41

Evelien:

Hey Marieke wat gaaf dat je een reis daar aan het maken bent! Leuk om je verhalen te lezen :) veel plezier nog daar en geniet ervan!! xx evelien

• 25 Juli 2012 - 20:31

Angelique Van Os:

Lieve Marieke,

Wat een belevenissen en prachtig zoals je ons een stukje hiervan laat meegenieten.
    Je schrijft ontzettend leuk.
    Geniet ervan en tot het volgende reisverslag.
    Bless

Angelique

• 27 Juli 2012 - 19:18

Jos:

Ha lieverd!

Heerlijk weer je verhaal!
    Geniet je?
    Heb je tussendoor wel lekker rust? Om te bakken bijv :)
    Nog geen heimwee?

Heerlijk hoor meid!
    Doe voorzichtig he.

Hier gaat alles goed, bram wordt vanavond weer bond en blauw gevoetbald door die lieftallige broers van je. ;) Hier ook al een week mooi weer dus we genieten volop van de zomer!

Ik mail je dit weekend nog uitgebreid schat!

Liefs xxxx