Minimaliseren kun je leren - Reisverslag uit Leersum, Nederland van Marieke Jong - WaarBenJij.nu Minimaliseren kun je leren - Reisverslag uit Leersum, Nederland van Marieke Jong - WaarBenJij.nu

Minimaliseren kun je leren

Blijf op de hoogte en volg Marieke

30 Juli 2018 | Nederland, Leersum

Lieve mensen,

Mijn eerste blog van onze aankomende toffe reis: INDIA it is!

Waarom dit land? Dat vragen mijn partner in travel en ik ons ook nog steeds af.
Serieus.

Zo stond namelijk de Filipijnen al een half jaar op de planning, maar op het moment suprême, oftewel: de avond van het boeken, zoeken we op Zuid-Afrika, vullen we alle vluchtgegevens in voor Mexico en hebben we uiteindelijk een ticket voor... jawel, India.
Vraag me niet hoe het kan.

Nadat we geboekt hadden (en er geen weg meer terug was), kregen we van jan en alleman goedbedoelde -maar niet gevraagde- informatie over hóé smerig en onhygiënisch dit land zou zijn. Je zou zelfs geen komkommer kunnen eten omdat er een te groot percentage (vervuild) water in zit. En is het één van de weinige landen waar Lepra nog voorkomt, door de zeer vieze leefomstandigheden. Weer een ander heeft tijdens haar India-verblijf zo’n beetje drie maanden op het toilet doorgebracht.
Wat een feest.

Maar wie dan leeft, wie dan zorgt. Dan zien we over een aantal dagen wel.

Nu eerst hoogstaand nieuws: Loretta en ik reizen deze zomer met enkel en alleen een 24 liter tas!
Dat is dezelfde inhoud als een Eastpack, even voor de beeldvorming.

En ja, daar ben ik BERE trots op!

Want yes, dat is gewoon MEGA knap!

*Complimenteert zichzelf*

Waaaat? Hoor ik je denken.
HOE DAN?

Normaliter was het een 60 liter backpack PLUS een 24 liter daypack.

Aangezien jullie natuurlijk allemaal rete benieuwd zijn naar het (spannende) verhaal achter dit ijzersterke plan (en zo niet, dan toch), volgt hier het grote inpakgeheim:

Het zat zo. Ik heb al verschillende mooie reisjes mogen maken, maar de tasinhoud werd in de loop van de jaren steeds minder, daar ik erachter kwam dat ik mij een ongeluk zeulde aan die extra paar mooie sneakers en een beroerte zocht tussen de 86 setjes oorbellen. Of dat de naalden die ik meenam -voor het geval we in een smerig hospital zouden belanden en dan in elk geval schone naalden zou hebben- zó overbodig waren.

Conclusie: dat kan beter. En daar was ik dus al enige tijd voor aan het oefenen.

Tot die dag van het schokkende nieuws dat mijn backpackwereld compleet op zijn kop zette. Simone, een vriendin die voor de allereerste keer gaat backpacken én thuis een kledingkast heeft voldoende om heel Azië van kleding te voorzien, kiest ervoor om alleen met een kleine rugzak naar Brazilië te gaan.

WAAAT?

No way. Onmogelijkheid! Was mijn primaire, maar zeer gegronde reactie.

*Nieuwsgierigheid geboren*

Na de nodige verwerkingstijd, werd mijn motto: ‘als Simone het kan, dan kan ik het ook!’

De voordelen? De grootste: geen gesleep, gesjouw en gehannes met zo’n grote logge tas op je toch al zwetende broze ruggetje. Daarnaast kun je je bagage meenemen in het vliegtuig en hoef je er nadien niet op te wachten (toch weer een half uur van een mensenleven). En last but zeker niet least: ik hoef niet zoveel en zovaak naar mijn spullen te zoeken. Bam!

Dus een kleine tas. Inclusief groot boek en dik lakenzak. Hoe doet ze het?

Wie niet sterk is, moet slim zijn!
Laat ik dat toevallig nou beiden zijn, maar dat terzijde.
Mijn Bijbel zit op een app, er gaan maar 2 paar sokken mee en de oplader van de elektrische tandenborstel hopen we onderweg een paar uurtjes te scoren van een tegenkomende reiziger. En lang leve de natuurlijke leefstijl waardoor ik 1 potje meuk heb die multi-inzetbaar is en fungeert als: (1) make-up remover (2) dagcrème (3) aftersun en (4) tandpasta.
Vier halen, één betalen. Dat zijn nog eens koopjes.

Verder delen we alles wat er maar gedeeld kan worden, van het ‘4 halen 1 betalen potje’ tot wasmiddel of de camera. En dat scheelt dus ook weer de nodige litertjes bagage. Pure winst.

Genoeg nu! Excuus voor de mannen onder ons (als ze al zover zijn gekomen), maar dit moest gewoon even gedeeld worden.

Donderdag op vrijdagnacht vertrekt ons vliegtuig, 00:15 uur om precies te zijn. Het kleine beetje India-research is gedaan, de eerste twee hostelovernachting zijn geboekt, mijn internationale rijbewijs is binnen en mijn tas staat al sinds afgelopen zaterdag zo goed als ready.

WE HEBBEN ER ZIN IN!!!!

Tot de volgende ronde. X


  • 30 Juli 2018 - 19:25

    Rosanne:

    Super knap dat je zo weinig meeneemt.
    Ook al heb ik dat zelf nog nooit gedaan, ik ben er van overtuigd dat je het hier zeker mee gaat redden.
    India is een prachtig land. Het zal een hele ervaring zijn.
    Probeer vooral te genieten van alles was jullief gaan zien.
    Ik kijk uit naar je verhalen.
    Liefs, Rosanne

  • 30 Juli 2018 - 19:28

    Loretta:

    WIJ ZIJN GOED!! #megaveelzin!

  • 30 Juli 2018 - 20:24

    Alida:

    Spannend!!! Dat is wel andere koek als NZ! Super knap gedaan, ben benieuwd of ik foto’s van jullie in dezelfde outfits op andere plaatsen ga spotten en kijk enorm uit naar jullie belevenissen! Stiekem heb ik wel een beetje medelijden dat jullie het zonder mij moeten doen

  • 30 Juli 2018 - 21:31

    Eveline:

    Respect Kriek, maar dat 5 in 1 potje

  • 30 Juli 2018 - 21:33

    Eveline :

    En o ja, ik heb het wel te doen met die collega-reiziger die nu voor jullie met een oral b oplader door de Himalaya sjokt, omdat jullie zelf te beroerd zijn om een extra grammetje mee te nemen. Anyhow, veel plezier!

  • 31 Juli 2018 - 09:11

    Pa:

    Kijk, als je dochter met vriendin besluit naar een vreemd land af te reizen, dan begint het vaderhart alweer te bonken van zorgen. Waar gaan ze nu weer heen!? Gelukkig mogen we hier God voor aanroepen. Dat gezegd hebbende, ER WAS OOK WEER het vooruitzicht van zo’n giga leuk vakantieblog. Daar kan je dan ook weer zo naar uit zien en zie daar .... het eerste brouwsel van de indiatour is geproduceerd, zo leuk allemaal. Het is een feest om het te lezen, zo goed en leuk opgeschreven. Stel voor om er elke dag eentje te maken Marieke (geintje natuurlijk).

    Meiden, wens jullie een ongelofelijke leuke tijd toe met elkaar, met de mensen en met de cultuur aldaar. Jullie aan de bescherming van de Allerhoogste opgedragen. Pa.


  • 31 Juli 2018 - 18:14

    Marije:

    Jaaaa we kunnen weer smullen van je verhalen en ditkanalleenmariekedejongoverkomen anekdotes!
    Heeeel veel plezier samen!

  • 31 Juli 2018 - 18:40

    Josselijn:

    Lieve schat... heeel veel plezier!! Geniet. Lach. En blijf gezond ;)

  • 31 Juli 2018 - 20:12

    Sonja:

    Heerlijk om al je verhalen weer te gaan volgen! Een bijzonder mooie reis gewenst voor jullie!

  • 31 Juli 2018 - 20:20

    Denise:

    Tof om je verhalen weer te gaan lezen!
    Heel veel plezier in India! Geniet ervan!! Liefs Denise

  • 01 Augustus 2018 - 11:05

    Herma:

    Wauww!! Jij en minimaliseren.... dan moet écht iedereen het kunnen!!
    Meis geniet van je reis! Doe voorzichtig!

    XXX Herma

  • 01 Augustus 2018 - 20:58

    Rik:

    Heel veel sterkte dames,

    Jullie kunnen het

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Leersum

Marieke

Actief sinds 12 Juni 2010
Verslag gelezen: 329
Totaal aantal bezoekers 47704

Voorgaande reizen:

18 Juli 2022 - 18 Augustus 2022

Mexico 2022

03 Augustus 2018 - 25 Augustus 2018

India 2018

14 Augustus 2017 - 06 September 2017

Thailand 2017

25 Juli 2016 - 18 Augustus 2016

Peru 2016

01 Oktober 2014 - 14 November 2014

Nieuw-Zeeland 2014

15 Juli 2012 - 21 Augustus 2012

Indonesië 2012

18 Juni 2010 - 19 Augustus 2010

Uganda 2010

Landen bezocht: