Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marieke Jong - WaarBenJij.nu Bandung - Reisverslag uit Bandung, Indonesië van Marieke Jong - WaarBenJij.nu

Bandung

Door: Marieke de Jong

Blijf op de hoogte en volg Marieke

21 Juli 2012 | Indonesië, Bandung

Hallo iedereen,

Er is zoveel te vertellen dat het een heel boekwerk zou kunnen worden! Laat ik het toch maar wat inkorten, om het enigszins interessant voor jullie te houden.

Dinsdag zijn we eerst weer teruggegaan naar de Monas. De vorige keer was deze al dicht, maar nu konden we met de lift naar de top, waar we een uitzicht hadden over de stad Jakarta. Dit was alleen niet zo spetterend als dat we hadden verwacht. Daarna hebben we nog een keer een bezoek gebracht aan de Moskee. Aangezien we in een land zijn waar zo'n 90% van de bevolking moslim is, moesten we daar toch wel even een kijkje nemen. Hier kregen we een prachtig gewaad aan en hebben we een rondleiding gehad. Een enorm groot en zeker mooi gebouw. Aangezien Indonesië een heus moslimland is, horen we een aantal keer per dag en ook 's nachts -hoe zal ik het netjes zeggen- 'geroep' uit de minaret. Heel fijn.

Woensdag zijn we naar de voormalige VOC-haven Sunda Kelapa geweest. Hier zijn nog dingen uit de tijd van Nederlands-Indië te vinden. Ook kreeg je hier de andere kant van het mooie land te zien. Zo stonden langs het spoor sloppenwijken, waar mensen in hele primitieve omstandigheden leven. Ook onder de brug hadden verschillen gezinnen hun woonplek gemaakt.

Verder hebben we nog een kijkje genomen bij het Nederlands ereveld Ancol. Dit is 1 van de 7 erevelden op Java. Op deze velden liggen in totaal 24.000 slachtoffers begraven van de strijd in Nederlands-Indië. Op veel kruisjes staat geëxecuteerd of onbekend. Zeer indrukwekkend.

De volgende ochtend, donderdag, hebben we Jakarta achter ons gelaten en hebben we de trein gepakt naar Bandung. Een mooie treinreis van zo'n 3 uur. Hier zijn we naar de theeplantages geweest, hebben we een hele gave krater gezien en is er een bezoek gebracht aan de heetwaterbronnen. Bij dit laatste wilden we even lekker relaxen, maar dat ging niet helemaal op, aangezien het water zo warm was dat je er zowat een eitje in zou kunnen koken.

Inmiddels hebben we ook ons luxe hotel ingeruild voor goedkopere hostels en dat betekent vaak koud douchen, geen handdoeken of wc papier (want dat doe je met een kraantje en je hand -wij nemen onze eigen rol wc papier wel mee), veel viezigheid en als klap op de vuurpijl enorme hitte of veel herrie's nachts. Met andere woorden: afzien. Maar het hoort vast allemaal bij!

Ook gaan we ons steeds meer als doorgewinterde reizigers gedragen. Zo halen we 's avonds niet meer onze halve mega tas eruit, om deze vervolgens in de ochtend weer helemaal in te moeten pakken, we steken de te drukke straten bijna net zo snel en soepel over als de Indonesiërs zelf en afdingen kunnen we inmiddels als de beste.

Selamat tingglal,
Marieke

• 21 Juli 2012 - 09:51

Dik&Herma&Stefanie:

Schatjee,

Wowieee, dat ziet er bijzonder uit in die moskee, jullie prachtig gekleed:)

Ontbijt... Lijkt me niet wat voor de ochtend..

Poeh, dat is even afkicken dat 'nieuwe' hotel waar jullie nu in zitten.!

Meis, over ongev 2 wkn

• 21 Juli 2012 - 09:53

Vervolg.:

Hopen we terug te komen van vakantie. Dus even geen reactie vanuit Doorn.

Genietze:);)

Liefs en de Gr. Van Stefanie

• 21 Juli 2012 - 13:26

Annelien:

Leuk om te lezen meid! Geniet ervan!

Tot op de Zingkring maar weer!
    Liefs

• 21 Juli 2012 - 20:00

Hugo:

Hey Marieke,

Leuk om dit alles te lezen. Doe je best, en geniet.

Wij denken aan je!